17:30
Art Basel Paris | Conversations | The street against Babylon: Urban avant-garde resistance (EN)
Conversations | The street against Babylon: Urban avant-garde resistance (EN)
Jane Dickson, Artiste, New York
FUTURA 2000, Artist, New York
James Massiah, Musicien, Poète et DJ, Londres
Modérateurr: Hans Ulrich Obrist, Directeur Artistique, Serpentine
Le hip-hop, le graffiti, et la dub poetry sont notamment nés en réaction à l’oppression et au racisme dans des mégalopoles occidentales telles que le New York des années 1970. À la fois outils de résistance et moyens d’émancipation artistique pour les personnes racisées et les laissé∙e∙s-pour-compte, ces multiples actions en milieu urbain s’opposent à Babylone, dépositaire métaphorique d’un ancien pouvoir colonial ou coercitif, érigé en forteresse d’asphalte, et donc hantée par son passé. Cette discussion porte sur l’histoire des formes qui, des clubs aux murs de la ville, a transformé les métropoles en un théâtre d’initiatives poétiques.
Avec le soutien du fonds de dotation agnès b.
La conversation se tiendra en anglais.
Jane Dickson, membre fondatrice de Colab, était une figure clé de la scène artistique et hip-hop du centre-ville new-yorkais des années 1980. Aujourd'hui, elle est une artiste internationalement reconnue dont les œuvres figurent dans les collections de 40 musées. Son travail est actuellement exposé dans « Are We There Yet ? », une exposition solo à Karma, Los Angeles (jusqu'au 9 novembre 2024), ainsi que dans des expositions collectives au Drawing Center, au Whitney Museum of American Art, au Santa Barbara Museum of Art, et à la Stems Gallery, Paris.
FUTURA 2000 (né Leonard Hilton McGurr) est un artiste abstrait dont l’œuvre multidimensionnelle - peinture, dessin, sculpture, photographie et graphisme - est autant reconnue pour sa puissance cinétique que pour sa créativité. Pionnier de l’introduction du graffiti dans le monde hermétique des galeries, il a été le premier à introduire de l’abstraction dans ce qui était alors un genre presque entièrement basé sur les lettres. Ses premiers travaux ont notamment été présentés à la Fun Gallery de Patti Astor, à la Tony Shafrazi Gallery et au sein de l’exposition majeure : « New York/New Wave » du MoMA PS1 en 1981, où il a côtoyé ses contemporains et amis, Keith Haring, Jean-Michel Basquiat, Kenny Scharf, Lee Quiñones et Rammellzee. Des expositions des œuvres de FUTURA ont été organisées dans des musées tels que le New Museum, à New York, le Museum of Contemporary Art, à Los Angeles, le Groninger Museum, à Groningue, et la Fondation Louis Vuitton, à Paris. L’artiste vit et travaille à Brooklyn, New York.
Hans Ulrich Obrist est le directeur artistique de la Serpentine à Londres, il est également Senior Advisor chez LUMA Arles. Auparavant, il a été conservateur du Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. Depuis sa première exposition « World Soup (The Kitchen Show) » en 1991, il a été le commissaire de plus de 350 expositions. Parmi ses publications, citons Ways of Curating (2015) ; The Age of Earthquakes (2015) ; Lives of the Artists, Lives of Architects (2015) ; The Extreme Self: Age of You (2021) ; 140 Ideas for Planet Earth (2021); Edouard Glissant: Archipelago (2021), James Lovelock: Ever Gaia (2023) ; Remember to Dream (2023) ; et Une vie in progress (2023).
Le programme de Conversations d’Art Basel Paris 2024 est commissionné par Pierre-Alexandre Mateos et Charles Teyssou.
Les Conversations se tiendront dans l’auditorium du Petit Palais, en face du Grand Palais.
L’accès aux Conversations est libre et ouvert à tous∙toutes. Nous vous conseillons de réserver votre place.
Les portes seront ouvertes 10 minutes avant le début de l’événement.
Veuillez enregistrer l'événement dans votre calendrier pour recevoir un rappel et accéder à votre billet gratuit sur l'application Art Basel. Vous pouvez également vous inscrire sur place selon le principe du∙de la premier·ère arrivé·e, premier·ère servi·e.
La vidéo de la Conversation sera disponible sur le site et la chaîne youtube de Art Basel après l’événement.
-
Jane Dickson, Artist, New York
FUTURA 2000, Artist, New York
James Massiah, Musician, Poet and DJ, London
Moderator: Hans Ulrich Obrist, Artistic Director, Serpentine
Hip-hop, graffiti, and dub poetry are artistic strategies born in part as a reaction to oppression and racism in Western megalopolises such as New York City in the 1970s. As tools of resistance and a means of artistic emancipation for people of color and the disenfranchised, this repertoire of actions in urban terrain stands in opposition to Babylon, the metaphorical repository of former colonial or coercive power erected as an asphalt fortress, which is thus haunted by its past. This discussion looks at the history of forms that, from clubs to city walls, have transformed the metropolis into a theater of poetic actions.
With the support of the agnès b. endowment fund.
This conversation will be held in English.
Jane Dickson, an early Colab member, was a key figure in the 1980s downtown New York City art and hip-hop scenes. Today, she is an internationally recognized artist with work in the permanent collections of 40 museums. Her work is currently on view in 'Are We There Yet?', a solo exhibition at Karma, Los Angeles (until November 9, 2024) as well as in group shows at The Drawing Center, the Whitney Museum of American Art, the Santa Barbara Museum of Art, and Stems Gallery, Paris.
FUTURA 2000 (born Leonard Hilton McGurr) is an abstract artist whose multidimensional oeuvre – expressed across painting, drawing, sculpture, photography, and graphic design – is as venerated for its kinetic power as it is for its sheer inventiveness. As a pioneering force when graffiti intersected with the formal gallery ecosystem, he was the first to introduce abstraction to what was then an almost entirely letter-based genre. Exhibitions of his early work include presentations at Patti Astor's Fun Gallery, Tony Shafrazi Gallery, and MoMA PS1’s landmark 1981 ‘New York/New Wave’ exhibition, where he exhibited alongside his contemporaries, and friends, Keith Haring, Jean-Michel Basquiat, Kenny Scharf, Lee Quiñones, and Rammellzee. Exhibitions of FUTURA’s work have been staged in museums including the New Museum, New York; the Museum of Contemporary Art, Los Angeles; the Groninger Museum, Groningen; and the Fondation Louis Vuitton, Paris. The artist lives and works in Brooklyn, New York.
James Massiah is a poet and musician from London. His ongoing series ‘New Poems’ is released in volumes and details his day-to-day experiences of life, love, and labor in London. Massiah’s latest EP, True Romance, further emphasizes his status as a central figure in London’s creative community. He has been commissioned to produce work for the BBC and The Guardian and has featured in campaigns for Dior, Nike, and Lotus, and has been profiled in Vogue, Dazed, i-D, and GQ.
Hans Ulrich Obrist is the artistic director of the Serpentine Galleries in London, and the senior advisor at LUMA Arles. Prior to this, he was the curator of the Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris. Since his first show ‘World Soup (The Kitchen Show)’ in 1991, he has curated more than 350 exhibitions. Obrist’s publications include Ways of Curating (2015); The Age of Earthquakes (2015); Lives of the Artists, Lives of Architects (2015); The Extreme Self: Age of You (2021); 140 Ideas for Planet Earth (2021); Edouard Glissant: Archipelago(2021), James Lovelock: Ever Gaia (2023); Remember to Dream (2023); and Une vie in progress (2023).
The Art Basel Paris 2024 Conversations program is curated by Pierre-Alexandre Mateos and Charles Teyssou.
Conversations take place in the auditorium of the Petit Palais, directly opposite the Grand Palais.
Conversations are free and open to the public, booking is recommended.
Doors will open 10 min before the event.
Please save the event to your calendar to receive a reminder and access your free ticket on the Art Basel app. You are also welcome to join on a first come first serve basis onsite.
A recording of the Conversation will be available on the website and youtube channel of Art Basel after the event
Schedule : de 17:30 à 18:30
Duration : 1h
